Σχολείο-ίδρυμα

«Τι είδους κόσμο παραδίδουμε στα παιδιά μας»;

«Σε τι είδους παιδιά παραδίδουμε τον κόσμο»;

Με τη γλώσσα του Όργουελ το Υπουργείο Παιδείας ξεκινάει την αναμόρφωση του εκπαιδευτικού προγράμματος στο δημοτικό σχολείο. Η ιδρυματοποίηση των παιδιών μέσω του υποχρεωτικού 7ωρου, το προχώρημα της αποδόμησης της γνώσης με αυτό που συνέχισαν τα ‘’νέα’’ βιβλία καθώς και άλλα προγράμματα, θέτουν τις βάσεις για ένα νέο τύπο ανθρώπου. Αυτός ο νέος τύπος, ένας γενίτσαρος του καταναλωτισμού, της απαξίας του κοινωνικού ιστού και της αλληλεγγύης, ένας ευέλικτος κατάλληλος εργάτης σε μια εποχή που ο εργάσιμος χρόνος εξισώνεται προς τα πάνω και κάθε είδους δικαίωμα  προς τα κάτω, αναμορφώνεται στο νέο σχολείο. Είναι μια μεταρρύθμιση που όπως οι άλλες δεν θα κάνει πράξη τις εύηχες εξαγγελίες της. Παρόλο που κάθε μορφής συνεργάτες της νέας παιδαγωγικής δικτατορίας, κάθε λογής ραγιάδες και κάθε μορφής καπάκια, βγαλμένοι από τα σπλάχνα της εκπαιδευτικής «κοινότητας»  θα κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να βρουν μια θέση στον νέο παράδεισο της εντατικοποίησης και να διεκπεραιώσουν ένα νέο ρόλο, το υπουργείο θα διαψευστεί και ιδιαίτερα στις νέες συνθήκες της δικτατορίας του ΔΝΤ και των απίστευτων περικοπών στον κοινωνικό τομέα. Επίσης θα διαψευστούν από το ίδιο το κοινωνικό σώμα το οποίο αν και θετικό για λόγους κυρίως εργασιακών δυνατοτήτων ή «νέων» αντιλήψεων για την παραμονή των παιδιών στο σχολείο, εν τούτοις θα προστρέξει σ’ αυτό που ονομάζουν παραπαιδεία.

Όμως, στόχος των μεταρρυθμίσεων δεν είναι ούτε η εφαρμογή των εξαγγελιών ούτε η πράξη των διακηρύξεων. Στόχος είναι η διαμόρφωση ατόμων που με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο στρατολογούνται σε ένα παγκόσμιο πόλεμο για την οικονομική-κοινωνική και πολιτική κυριαρχία. Έχουμε απέναντί μας κοινούς τυχοδιώκτες που εκμεταλλεύονται το κενό της αμάθειάς μας, το κενό της πρότασής μας για την κοινωνία, για την παιδεία. Αυτό πρέπει να αναπληρώσουμε ως κοινωνία με τις δικές μας δυνάμεις, με τα δικά μας όνειρα, με τους δικούς μας αγώνες.

Ιούνιος 2010

Σχεδία στ’ ανοιχτά της Παιδείας

Σημείωμα του Σεπτέμβρη

Σε δοκιμαστικό σωλήνα μπαίνει η παιδική ηλικία στην Ελλάδα της κρίσης. Ένα νέο σχολείο που λειτουργεί ως ίδρυμα, με 7ωρη υποχρεωτική παρακολούθηση, ένα νέο σχολείο με κυρίαρχη εξαγγελία αυτή των νέων τεχνολογιών, ένα νέο σχολείο με ελαχιστοποιημένη εκπαιδευτική οργανικότητα, ένα νέο σχολείο που θα υποδείξει από μικρή ηλικία ότι ο εργάτης-νομάς οφείλει να είναι ευέλικτος, ευπροσάρμοστος, δεκτικός σε συχνές αλλαγές, επιδιώκουν να γεννηθεί σύντομα και φτηνά. Με 400 ώρες παραπάνω (σύγκριση με όλες της χώρες του ΟΟΣΑ) στο κεφάλι του, κάθε μαθητής του δημοτικού στην Ελλάδα , εφαρμόζει άθελά του, το νέο τύπο ανθρώπου που θα είναι ο γενίτσαρος-καταναλωτής, αυτός που θα διεκπεραιώσει το όραμα του καπιταλισμού για αυτορρύθμιση των αγορών.

Η αμφίβολη εφαρμογή του καθώς και οι σημαντικές ελλείψεις οι οποίες προβλέπονται δεν αναιρούν το χαρακτήρα του: ακόμα και η μελλοντική, λόγω αντιφάσεων, κατάργησή  του δεν μπορεί να το υπερβεί σε κάτι άλλο. Ζούμε σε ένα κόσμο που η Δαρβίνεια ηθική της επιβίωσης και του ανταγωνισμού είναι πολύ πιο ψηλά από την πρακτική της συνεργασίας και της ισότητας κι ένα τέτοιο σχολείο του αρμόζει.

Ίσως μόνο απέναντι στην απελπισία ορθώσουμε πολιτισμικά φράγματα των ανθρώπινων κοινοτήτων. Αυτών που μπορούν να μιλήσουν και να πράξουν την αλληλεγγύη, αυτών που μπορούν να μιλήσουν και να πράξουν την ισότητα, αυτών που μπορούν να μιλήσουν και να πράξουν τη μόρφωση. Τότε μπορούμε να μιλήσουμε και να πράξουμε σε κοινωνικούς αγώνες.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under παιδεία-εκπαίδευση, πολιτισμός και "πολιτισμός", πολιτική

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s