Έγινα ή Αίγινα; Επιστροφή στο μέλλον ή ολοταχώς στο παρελθόν;

Πράγματι. Μόνο η φωνή του Αρτέμη Μάτσα έλλειπε για να συμπληρωθεί το Αγγελοπουλικής αφήγησης τοπίο, μετά την παρουσίαση της φιστικιάς, από καλλιεργητή. Ωραία. Αν είχε λίγο στήθος και μπούτι γνωστής ηθοποιού, μαζί με μασέλες που θα καταβρόχθιζαν ελεύθερα στα μαγαζιά της παραλίας της πόλης της Αίγινας, είχε το ανάλογο μπιτ κι όχι αυτό το μακρόσυρτο κλαρινοειδές, πράγματι θα ήταν επιτυχές. Δεν θα ήταν όμως αυτό που θα έφερνε ή όχι επισκέπτες, περισσότερους. Ούτε οι διαφημίσεις είναι αυτές που θα φέρουν περισσότερους επισκέπτες που δεν θα χρειαστούν ούτε να μάθουν για τις δυσκολίες της καλλιέργειας, ούτε για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την Αφαία, ούτε γιατί συγκινούνται με τη μουσική, ούτε για το ίδιο το φιστίκι. Το βιντεάκι της κας Υπολοχαγού δεν πουλάει. Αναφέρει τις δυσκολίες μιας πραγματικής καλλιέργειας φιστικιάς και τελειώνει με τα χέρια μιας γηραιάς κυρίας που τρυγάει. Αισθητική του παλιού; Προφανώς. Γεροντοκρατία και χούντα; Ίσως. Και; Ποιος μιλάει και ποιος όμως κρίνει, τη νέα αισθητική της αγοράς στη Μύκονο της κρίσης με διαφημιστικά τρικάκια και ατάκες πιο πιασιάρικες από ένα συνοδευτικό κείμενο που ξεκινάει με το ότι δεν χρειάζεται «να αυτοδιαφημιστεί»; Ποιος κρίνει τη νέα αισθητική του ανταγωνισμού για το τουριστικό προϊόν σε μια Ελλάδα που δια στόματος υπουργού, ξεκινάει ένα φαστ-τρακ; Ποιος κρίνει τη νέα αισθητική του πουλάω-αγοράζετε-τρώτε, που αντιπαρατίθεται σε αλήθειες όπως: «Άγνωστη παραμένει η φιστικιά μας ακόμη και στους καλλιεργητές της. Ευαίσθητη και συγχρόνως ανθεκτική αψηφά πολλούς εχθρούς,  αλλά υποκύπτει στην απονιά και την αδιαφορία του ανθρώπου». Απ’ ότι φαίνεται το παρόν βιντεάκι, που κρίνεται αρνητικά ακόμα κι από ανθρώπους που είναι σκεπτικιστές, επιθυμεί να δώσει έκφραση σε μια αντίληψη που αγγίζει περισσότερο μια προσπάθεια τοπικής διάδοσης της φιστικιάς και της αγροτικής οικονομίας στους ίδιους του ντόπιους («Οι αναβαθμοί, οι σκάλες στις παρυφές των λόφων της με τις λες και κεντημένες ξερολιθιές για ορόσημο, παραμένουν χέρσες και ακαλλιέργητες. Τα ερείπια της μεσαιωνικής πολιτείας της,  της Παλιαχώρας, παρηγοριά τους έχουν μόνο το καθάριο φως της μέρας και τη λουσμένη στη διαύγεια αστροφεγγιά  της νύχτας») παρά τη διαφήμιση ενός κράχτη-προϊόντος. Με το ρομαντισμό του 1950 ή 1960 –ξεπερασμένος πια για τις νεόκοπες γενιές μας που δεν μπορούμε ούτε μια ξερολιθιά να φτιάξουμε, τονίζει τις αιώνιες αξίες: τη μάνα γη, την εργασία, το μόχθο. Από κει προκύπτει και το παράπονο του καλλιεργητή που σαν ούφο του σήμερα μιλάει, όχι για χαρά, όχι για απόλαυση, όχι για διαρκή νεότητα, αξίες που εκλαμβάνονται ως μετρήσιμες και εκποιήσιμες αλλά για τον πόνο του και το παράπονό του ότι «η φιστικιά είναι τοκογλύφος». Από κανένα σημείο του βίντεο δεν φαίνεται ότι η Αίγινα είναι Σπίνα Λόγκα ή νησί εξορίας. Το ξέρει και ο τελευταίος που έρχεται να επισκεφτεί αποκλειστικά τον ‘Άγιο Νεκτάριο και κουβαλάει μαζί του τις ελιές, το τυρί και τις ντομάτες. Το γνωρίζει και η τελευταία κι αξύριστη στα πόδια ΓΟΧ (Γνήσια Ορθόδοξη Χριστιανή) που βλέπει παντού το 666. Η άνιση σύγκρουση είναι ανάμεσα σε δυο τάσεις για την προώθηση του προϊόντος. Η πρώτη και μειοψηφική είναι αυτή της Ε. Κυπραίου που δίνει έμφαση στο τοπικό (φεστιβάλ Αιγινητών κι όχι Παρασκευάδων) και στις αιώνιες αξίες, ενώ η έτερη και πλειοψηφική είναι σ’ αυτους που λένε ότι πρέπει με έναν προγραμματισμό που σέβεται τις σημερινές αξίες του μάρκετινκ, να πουλάμε. Από τη μια έχουμε ένα ανεπιτυχές διαφημιστικό βίντεο μιας συντηρητικής, σκληρής γιαγιάς της δεκαετίας του Σπύρου Μελά που αφηγείται παραμύθια και νουθετεί του νέους που έχουν αφήσει τα χωράφια και έγιναν κούριερ και γκαρσόνια της παραλίας κι από την άλλη έχουμε το αίτημα μιας σύγχρονης αγοραίας προώθησης του νησιού με πρόσχημα το φιστίκι. Πουλάει ή δεν πουλάει το βίντεο,  ερίζουν ή δεν ερίζουν οι παράγοντες του τόπου αυτό που έχει, στο τέλος, σημασία είναι η ανάπτυξη της αγοράς. Κι αυτό δεν το αποφεύγουμε. Είναι το πιο ισχυρό κίνημα: που θέλει χαμένους και κερδισμένους.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Uncategorized

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s