Γιατί η Αίγινα… έχει προ πάντων μέλλον (τον καιρό που τα παιδιά ζούσαν απ’ το συσσίτιο, 1947)

Ο κύριος Ζητρίδης, με επιχειρήματα Β’ Γυμνασίου, περιγράφει την Αίγινα σαν να είναι ιαπωνική ακτή:

«Ρόδινες κι απαλές ακρογιαλιές, γαλάζια διάφανα νερά που καθρεφτίζουν στα πεντακάθαρα βάθη τους την λευκότητα μαρμάρων, ξερές πλαγιές και λόφοι χαμηλοί καταπράσσινοι. Να η Αίγινα, τ’ ωμορφότερο στολίδι του Σαρωνικού. Μέσα στα γαλάζια του αφρισμένα κύματα, ξαπλώνει ηδονικά το ώμορφο κορμί της και λάμπει πάντα σε χρώματα ρόδινα και χρυσαφιά, μέσα στις χειμωνιάτικες λιακάδες, τ’ Απριλιάτικα μαβιά δειλινά και τις αστροφώτιστες καλοκαιρινές νύχτες. Να η Αίγινα!…»

Στη συνέχεια μάλλον προσγειώνεται μια και τον διαβάζουν:

«…Ο Πόλεμος κι η Γερμανική κατοχή την άφησαν με πολλές πληγές. Όμως σιγά-σιγά και σταθερά η ζωή αρχίζει να ξαναπαίρνη τον παληό γρήγορο ρυθμό της…»

Και ξεκινάει το καλό:

«… Οι ξένοι ξαναβρήκαν μ’ ενθουσιασμό τ’ αγαπημένο νησί τους, με την αξέχαστη δροσιά του, τις μαγικές νύχτες του και τις καλοκαιριάτικες φεγγαροβραδυές του… Λίγα κεφάλαια, πολλή έμπνευσι και ακόμα πιο πολλή δουλειά. Είναι αυτά που απαιτούνται για να δώσωμε –την Αίγινα σ’ ένα πλαίσιο αρμονικό με την ώμορφη, την απαλή, τη γλυκειά, τη γελαστή φύση της…»

Και μετά τη διασκέδαση το καθήκον, λίγο πιο ψυχρά, αν και όχι χωρίς τις απαραίτητες αλλά υπερβολικές αναφορές, στο όριο της τοπικής ψύχωσης:

«…Το όφελος θάναι διπλό. Οικονομικό πρώτα. Γιατί η κίνησι θα πολλαπλασιασθή, το ζήτημα αυτό το βοηθά και η ανοργάνωτη ακόμα συγκοινωνία ξηράς και θαλάσσης. Η Αίγινα κοντά στο κέντρο και με ευκολία ταξιδιού συγκεντρώνει πολύ κόσμο. Το μυστικό είναι να βρη ο κόσμος ό,τι χρειάζεται ώστε να συνηθίση να έρχεται πάντα εκεί ακόμη και όταν θα μπορεί να ταξιδέψη πιο έξω. Και δεύτερο το όφελος –συνέπεια του πρώτου- θάναι ηθικό και κοινωνικό, γιατί με τον τρόπο αυτόν δεν θα σταματήσει ούτε θ’ αργοπορήση η γοργή πορεία προς τι μεγάλες κατακτήσεις του πολιτισμού την οποίαν η Αίγινα από τόσους αιώνες συνεχίζει…»

Οι συγκρίσεις και μια πρωτόλεια διαφήμιση-Αίγινα, το πιπέρι της ζωής:

«…Σήμερα συναγωνίζεται μ’ επιτυχία θάλεγα με υπεροχή απόλυτη την Μύκονο, Σύρο, τη Σέριφο κι ένα σωρό άλλες κοσμικές εξοχές. Γιατί στην Αίγινα, δεν μπορείς να πλήξης. Τα φωτεινά πρωινά της λουσμένα στον ήλιο, σκορπίζουν το κέφι, τη χαρά την υγεία. Είναι ολόκληρα χαρισμένα στα νειάτα που γεύονται μ’ απληστία το πιπέρι της ζωής.το φρέσκο μαϊστράλι που ανάλαφρο ρυτιδώνει την καθάρια θάλσσα, γιομίζει από χαρούμενες φωνές, γέλοια, τρελά παιχνηδίσματα. Τα νειάτα γλεντούν ξένοιαστα, δίπλα στην έξοχη φύση…»

«Ρωμαντισμός» και μεταμφυλιακές αναζητήσεις της αστικής τάξης. Το ηλιοβασίλεμα, πριν ανακαλυφθεί η Σαντορίνη:

«Κι αργότερα στα μενεξεδένια της δειλινά, την ώρα που το σούρουπο σέρνει πάνω στ’ ακίνητα νερά τα μαβιά, τα πορτοκαλλιά του χρώματα, όσοι νιώθουν μέσα τους να τους ταράζη ο ρωμαντισμός, το πάθος η νοσταλγία αφίνουν την ψυχή τους να γεμίση από τ’ όραμα της γραφικής ακρογιαλιάς που την απλή κι απαλή γραμμή την δεν την κόβει καμιά ασχήμια.Ο ορίζοντας πεντακάθαρος, ανοιχτός ως πέρα, αφήνει ελεύθερο το βλέμμα ν’ απλωθή ως κάτω εκεί που ο ήλιος γέρνει κουρασμένος να βουτήξη πίσω από τις γκρίζες θαμπές βουνοκορφέ. Η θάλασσα σκουραίνει και οι πλαγιές βάφονται μωβ, ύστερα γκρίζες υστέρα βαθυγάλανες. Κι ακόμα είναι η νύχτα. Η νύχτα η αξέχαστη η Αιγινήτικη, η γαλάζια νύχτα, η φωτισμένη αχνά από μύρια αστέρια που βαστούν στέρεα διαμαντένια καρφιά τον πρόσχαρο ουρανό: Η νύχτα που οδηγεί το χέρι του ποιητή να γράψη τους ώμορφους στίχους του.

Τ’ ώμορφο φεγγάρι χαίρομαι της Αίγινας το λούσο

που πάνω από τη θάλασσα τραβάει χρυσά κουπιά,

κι απόψε που είναι ακοίμητο  στο φως του θα σε λούσω

για να σωπάσεις πια…»

Ποιος να σωπάσει άραγε;

Από τον «ΚΗΡΥΞ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΗΣ» 2, ΜΑΡΤΙΟΣ 1947, σελίδες 13-14

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Uncategorized

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s